Štatút obce
Štatút obce Dúbravica
Obecné zastupiteľstvo obce Dúbravica v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 písm. k) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
schvaľuje
štatút obce Dúbravica
(ďalej len „štatút“), ktorý ako vnútorný predpis obce podrobnejšie upravuje vymedzenie samosprávy, postavenie a právomoc orgánov obce a ich vzťahy, podiel občanov na rozvoji a zveľaďovaní obce, prístup k informáciám.
Prvá časť
Postavenie obce
Čl. 1
Základné ustanovenia
-
Obec je samostatný územný samosprávy a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov a zásad o hospodárení s majetkom obce samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
-
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Rozsah výkonu samosprávnej pôsobnosti obce je upravený v ustanovení § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
-
Obec má svoj názov obec Dúbravica.
Čl. 2
Symboly obce
-
Obec má svoje vlastné symboly, ktoré orgány obce používajú pri výkone samosprávy.
-
Symboly obce sú erb obce, vlajka obce a pečať obce.
-
Podrobnú úpravu o symboloch obce upravuje Všeobecne záväzné nariadenie obce o symboloch obce a ich používaní.
Čl. 3
Územie obce
-
Územie obce je územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie .
-
Vyobrazenie katastrálneho územia obce tvorí prílohu č. 1 tohto štatútu.
Čl. 4
Označovanie ulíc a iných verejných priestranstiev
a číslovanie stavieb
-
Pri určovaní názvov ulíc a iných verejných priestranstiev a pri určovaní súpisného a orientačného čísla stavbám sa postupuje podľa ustanovenia § 2b a § 2c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
-
Obec určuje a mení všeobecne záväzným nariadením stavbám vzor súpisného čísla, vzor orientačného čísla a určuje názvy ulíc a názvy námestí, nachádzajúcich sa v katastrálnom území obce.
Druhá časť
Orgány obce
Čl. 5
Základné ustanovenia
-
Orgánmi obce sú
-
obecné zastupiteľstvo,
-
starosta.
-
Obecné zastupiteľstvo zriaďuje výkonné, kontrolné a poradné orgány
-
komisie, ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány
-
finančnú,
-
na ochranu verejného poriadku,
-
kultúry a športu ,
-
na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu,
-
na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce
-
podľa potreby môže zriadiť a zrušiť ďalšie svoje orgány, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
Čl. 6
Obecné zastupiteľstvo
-
Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.
-
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradená pôsobnosť uvedená v ustanovení § 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
-
Postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva upravujú ustanovenia § 11, § 11a, §11b a § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
-
Pravidlá rokovania obecného zastupiteľstva, najmä jeho prípravu rokovania, spôsob uznášania sa a voľby orgánov upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva. Na prijatie rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov.
-
Obecné zastupiteľstvo si vyhradzuje
-
schvaľovať organizovanie obecných zbierok,
-
určovať názov obce,
-
zriaďovať sociálne, zdravotné, kultúrne, školské a predškolské zariadenia, zriaďovať obchodné spoločnosti,
-
rozhodovať o zlúčení, rozdelení a zrušení obce,
-
rozhodovať o zmene hraníc katastrálneho územia obce,
-
určovať a meniť názvy ulíc a iných verejných priestranstiev,
-
schvaľovať zmluvy o zriadení združenia obcí,
-
schvaľovať členstvo obce v medzinárodnom združení územných celkov alebo územných orgánov.
Čl. 7
Starosta obce
-
Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia. Starosta zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám.
-
Postavenie a kompetencie starostu upravujú ustanovenia § 13 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
-
Starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Čl. 8
Zastupovanie starostu
-
Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo. Zástupca starostu môže byť len poslanec.
-
Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
Čl. 9
Postavenie a úlohy finančnej komisie
-
Finančná komisia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
-
Úlohy finančnej komisie
-
pripravuje a zostavuje viacročný rozpočet obce,
-
kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzného nariadenia o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady,
-
podieľa sa na inventarizácii majetku obce,
-
predkladá obecnému zastupiteľstvu iniciatívne návrhy, týkajúce sa rozpočtu obce, hospodárenia s majetkom obce, správy daní z nehnuteľností a miestnych poplatkov za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
-
Zloženie, počet členov komisie a ich voľbu upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
Čl. 10
Postavenie a úlohy komisie ochrany verejného poriadku
-
Komisia ochrany verejného poriadku je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
-
Úlohy komisie ochrany verejného poriadku
-
zabezpečuje a kontroluje ochranu verejného poriadku
-
na verejných priestranstvách,
-
vo verejných miestnostiach,
-
na športových a kultúrnych podujatiach,
-
na výstavách a obecných slávnostiach,
-
v miestach sústredeného cestovného ruchu,
-
pri ochrane štátnych a obecných symboloch,
-
podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, pokiaľ má dopad na ochranu verejného poriadku,
-
podáva námety, návrhy, stanoviská a názory ku všetkým materiálom, ktoré sa predkladajú na rokovanie obecnému zastupiteľstvu, či pri nich sú alebo nie sú rešpektované aspekty verejného poriadku,
-
pri zabezpečovaní verejného poriadku spolupracuje s príslušným Obvodným oddelením policajného zboru Slovenskej republiky.
Čl. 11
Postavenie a úlohy komisie kultúry a športu
-
Komisia kultúry a športu je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
-
Komisia kultúry a športu
-
na úseku kultúry
-
podnetmi a návrhmi podporuje zriadenie a zachovanie divadelnej činnosti, speváckej činnosti a ľudových tancov,
-
vytvára organizačné podmienky na zabezpečenie rozvoja osvetovej a knižničnej činnosti,
-
organizačne pripravuje významné kultúrne a spoločenské podujatia miestneho významu,
-
na úseku telesnej kultúry
-
podnetmi a návrhmi utvára podmienky na rozvoj telesnej kultúry v obci, najmä rozvoj športu pre všetkých a podporuje a organizuje telovýchovné, turistické a športové podujatia,
-
kontroluje stav správy športových obecných zariadení,
-
sleduje a vyhodnocuje výsledky a úroveň jednotlivých telovýchovných, turistických a športových podujatí, o čom informuje obecné zastupiteľstvo.
Čl. 12
Postavenie a úlohy komisie na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu
-
Komisia na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu je stálym, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
-
Úlohy komisie na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu
-
prijíma písomné oznámenia starostu obce podľa čl. 7 ods. 1 a čl. 8 ods. 5 zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon“) a v prípade pochybnosti o ich úplnosti a pravdivosti požaduje od starostu vysvetlenia,
-
podáva podnety príslušnému daňovému úradu na začatie konania podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov na preskúmanie úplnosti a pravdivosti písomných oznámení,
-
sprístupňuje (poskytuje) informácie o prijatých písomných oznámeniach podľa čl. 7 ods. 1 v rozsahu a spôsobom ustanovenom zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rešpektujúc limity ustanovené ústavným zákonom (čl. 7 ods. 7 až 9),
-
predkladá zastupiteľstvu návrhy na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu,
-
preskúmava podnety na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu, najmä skúma, či obsahujú náležitosti ustanovené ústavným zákonom a v prípade ich splnenia predkladá obecnému zastupiteľstvu návrh na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu,
-
udeľuje výnimky podľa čl. 8 ods. 4 starostovi obce do jedného roka od ukončenia funkcie zo zákazov uvedených v čl. 8 ods. 1 ústavného zákona,
-
kontroluje dodržiavanie ústavného zákona a príslušných ustanovení zákona o obecnom zriadení starostom obce (vrátane hlavného kontrolóra) a v prípade potreby predkladá návrh zastupiteľstvu.
Čl. 13
Postavenie a úlohy komisie na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce
-
Komisia na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce je stálym, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
-
Úlohy komisie na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce sú ustanovené v smernici o vybavovaní sťažností.
Tretia časť
Účasť občana na samospráve obce
Čl. 14
Práva a povinnosti obyvateľov obce
-
Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.
-
Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce
-
orgánmi obce,
-
miestnym referendom,
-
zhromaždením obyvateľov obce.
-
Obyvatelia obce majú právo na prístup k informáciám o výkone samosprávy, prenesenom výkone štátnej správy na obec a o zámeroch rozvoja obce. Orgány obce zabezpečujú informovanosť obyvateľov obce o ich činnosti a o rozvoji obce priamo na rokovaní obecného zastupiteľstva, na zhromaždení obyvateľov obce, na úradných tabuliach, spravodaji obce, miestnym rozhlasom a na webových stránkach obce.
-
Informácie, ktoré má k dispozícii obecný úrad sú prístupné pre všetkých obyvateľov obce.
-
Práva a povinnosti obyvateľov obce sú upravené v ustanovení § 3 zákona o obecnom zriadení.
Štvrtá časť
Riadenie obecnej samosprávy
Čl. 15
Zásady riadenia
-
Obecné zastupiteľstvo a starosta obce má originálnu, zo zákona a tohto štatútu pochádzajúcu pôsobnosť. Každý z nich má zodpovednosť za jej výkon a následky voči voličom, štátnym orgánom, právnickým a fyzickým osobám v rozsahu, v ktorom je oprávnený konať.
-
Medzi obecným zastupiteľstvom a starostom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ich vzájomné vzťahy vymedzuje zákon a tento štatút. Pred voličmi sú rovnocenní partneri, pretože obidva orgány obce sú volené priamo voličmi. V rámci rešpektovania kompetencií obidvoch orgánov obce a sľubu starostu a poslanca obecného zastupiteľstva je vzájomná spolupráca obidvoch orgánov obce v rámci dobrých mravov – vzájomné rešpektovanie, úcta a slušnosť.
-
Orgány zriadené obecným zastupiteľstvom v rozsahu svojej pôsobnosti majú zodpovednosť za jej výkon a následky voči obecnému zastupiteľstvu.
-
Zamestnanci obce (okrem hlavného kontrolóra obce) za svoju činnosť a plnenie úloh na obecnom úrade zodpovedajú starostovi. Pôsobnosť, organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti upravuje organizačný poriadok obecného úradu.
-
Kompetenčné konflikty medzi orgánmi zriadenými obecným zastupiteľstvom rieši obecné zastupiteľstvo.
-
Kompetenčné konflikty medzi zamestnancami obce a kompetenčné konflikty medzi obcou a orgánmi štátu rieši starosta.
-
Organizačné jednotky a zariadenia bez právnej subjektivity a s právnou subjektivitou zriadené obecným zastupiteľstvom riadi medzi jednotlivými zasadaniami obecné zastupiteľstvo a starosta.
Čl. 16
Systém, stupne riadenia a organizačná štruktúra
Systém riadenia obecnej samosprávy je vymedzený štruktúrou riadiacich stupňov a vzájomnými vzťahmi nadriadenosti a podriadenosti v schéme organizačnej štruktúry, ktorá je uvedená v prílohe č. 2.
Piata časť
Vnútorné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek a zariadení
Čl. 17
Vzťah starostu a obecného zastupiteľstva
-
Starosta je samostatným orgánom obce konštituovaný nezávisle od obecného zastupiteľstva, a preto v zásade od neho nezávislým. Obecné zastupiteľstvo ho nekonštituovalo, a teda ho nemôže ani odvolať z funkcie.
-
Starosta obce nie je poslancom obecného zastupiteľstva. Zvoláva ho, predsedá mu, podpisuje jeho uznesenia a všeobecne záväzné nariadenia obce, nemôže na jeho rokovaní hlasovať.
-
Zo vzájomných vzťahov starostu a obecného zastupiteľstva zákon ustanovuje, že starosta môže predkladať obecnému zastupiteľstvu vlastné návrhy a má právo veta voči jeho uzneseniam (okrem uznesení o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra a uznesenia o vyhlásení miestneho referenda o odvolaní starostu), o ktorých sa domnieva, že odporujú zákonu alebo sú pre obec zjavne nevýhodné.
-
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje starostovi
-
plat a odmenu,
-
mzdové prostriedky pre zamestnancov obce,
-
technické vybavenie obecného úradu a ustanovuje na jeho kontrolu hlavného kontrolóra obce a vyhlasuje miestne referendum o odvolaní starostu.
Čl. 18
Vzťah starostu a jeho zástupcu
Okruh úkonov a činností, ktoré je zástupca starostu oprávnený vykonávať ustanoví starosta v poverení zastupovaním starostu.
Čl. 19
Vzťah starostu a hlavného kontrolóra
-
S právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom starosta obce je povinný uzavrieť pracovnú zmluvu.
-
Starosta vytvára materiálne a technické podmienky na plnenie úloh hlavného kontrolóra.
-
Medzi starostom a hlavným kontrolórom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ak zákon neustanovuje inak.
Čl. 20
Vzťah starostu a komisií
-
Prostredníctvom obecného úradu starosta zabezpečuje organizačné a administratívne veci komisiám obecného zastupiteľstva.
-
Medzi starostom a komisiami nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 21
Záverečné ustanovenia
-
Zrušuje sa štatút obce Dúbravica schválený uznesením obecného zastupiteľstva č. 14/2008 z 15.5.2008.
-
Tento Štatút obce Dúbravica schválilo obecné zastupiteľstvo na svojom zasadaní 16.4.2015 uznesením č. 15/2015 a nadobúda účinnosť 1.5.2015.
-
Na zmenu a doplnenie tohto štatútu je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov obecného zastupiteľstva.
-
Výkon pôsobnosti orgánov obce a pôsobnosť nimi zriadených orgánov musí byť v súlade s týmto štatútom.
V Dúbravici dňa 16.4.2015
Ing. Janka Slobodníková
starostka obce